Hva skjer om man sender noen som ikke er interessert i fotball på en kamp? Vil man da få en helt annen beskrivelse av kampen? Jeg vet ikke, men jeg skal her dele min erfaring.

Applausens Anette Thomsen ser på fotball, med et skråblikk. Foto: Erik Aukan / Applausen.
Abonner for tilgang, eller logg inn hvis du allerede er abonnent.
Se abonnementLa oss si det sånn, at jeg har aldri overvært en hel fotballkamp. Hverken på TV eller andre steder, men jeg har vært tilstede på fotballkamper. Dette hovedsaklig fordi jeg hadde en sønn som spilte noen år i barndommen. Da sto jeg i pølsebua, eller fulgte med hans småsøsken. Jeg skal være ærlig, jeg har ingen interesse for fotball. Det kan jo likevel være interessant å se om man forstår spillet, og om man klarer å finne det litt interessant. Men også kunne gi, de som ikke tok turen ut i kulden ,en beskrivelse av kampen. Så da dro jeg for å se på KBK sine kvinner spille en kamp mot Hødd.
Jeg har innfunnet meg på tribunen sammen med alle de andre som hadde tatt turen ut i sommer kulda. For la det være klinkende klart, det var ikke noe koselig opplevelse å stå i kald vind å se på fotball. Noen har tydeligvis vært ute en ufyselig dag før, fordi de hadde med seg pledd og var godt kledd. Det spilles musikk over høyttaleranlegget, og det blir annonsert at snart starter kampen. Tatt i betraktning at det var dårlig vær og at skoleferien har startet, var det et relativt bra oppmøte. Jeg vil tro at dette er den harde kjerne , og de som er så glad i å se fotball at det ikke spiller noe rolle hvem som spiller.

Etterhvert kommer joggende en hel haug av unge jenter ut på banen, og vi får en presentasjon av alle spillerne som skal starte kampen.
Ute på banen er også en dommer, hjulpet av to andre som løper opp og ned på siden av banen, disse er assisterende dommere. Hoveddommer er Oliwier G. Deuter fra Elnesvågen og Omegn Idrettslag, de to andre er Harald Vebenstad fra IL Averøykameratene og Jan Åge Kiran fra IL Nordlandet. De var kledd veldig så synlig orange skjorter, mens resten av bekledningen var sort. KBK stilte i sine mørke blå drakter, og keeperen var i en mer lysere blå drakt. Hødd var hvite med lyseblå shorts, og keeperen var kledd i rødt.
Nå kjenner jo ikke jeg trenerens taktikk i denne kampen, men slik jeg opplever det har laget fra Hødd lagt det opp slik at de har et sterkt forsvar, mens KBK fokuserer mer på angrep. Det er flere gode forsøk i begge omgangene på å score mål, men som oftest havner de utenfor mål eller keeper klarer å fange ballen.
Jeg opplever det som om ballen mest er å se midt på banen, dette for de fleste forsøkene på å bevege den mot et mål blir sabotert av motstanderen når de klarer fange ballen. Så slik går spillet, når et lag har ballen blir den ofte fanget opp i pasningene. Ballen har også en lei tendens til å komme utenfor banen, og rett som det er må den kastes utpå igjen. Dette hetes innkast og en spiller står på streken og kaster den inn. Hvilket lag som skal gjøre dette handler om hvem som hadde ballen når den havnet utenfor banen. Dette er noe assisterende dommere holder styr på.

Det skal vise seg at det er i situasjoner der det er en hel mølje av spillere foran mål i forbindelse med corner eller frispark at det scores mål. Min antagelse er at det er da det er vanskelig å ha kontroll på ballen for keeperen og forsvarsspillerne.
Man er ikke langt ute i spillet før Hødd får sitt første mål. Etter 15 minutter scorer Mari Seljeset Sandvik lagets første mål, og rundt ti minutter senere klarer Amanda Worren Eikrem å lure ballen i mål. Hødd leder nå med to mål og man kan tydelig se at KBK jakter ennå sterkere på mål. Det er Leah Marie Øien Roaas som ti minutter senere scorer KBK sitt første mål. Det er forøvrig sammen spilleren som scorer noen minutter før andre omgang er over. Det ble sluppet inn 4 mål under kampen, to til hvert lag. Noe som betyr at kampen ender uavgjort.

Det ble utlevert noen gule kort i løpet av kampen fordi det ikke alltid var enkelt å ha kontroll over sine egne impulser, og derfor rive folk over ende, eller holde dem fast i skjorten, men også huke armer. Rett før første omgang er over klarer KBK spilleren Thea Oline Stokke Pedersen å få en advarsel i form av gult kort. Fem minutter ut i andre omgang er det Hødd sin spiller Amelia Cathrin Pilskog Solheim som får advarsel av dommeren om å roe seg ned i taklinger. Mot slutten av andre omgang går det litt hett for seg for KBK spilleren Augusta Skrede Luggen og Hødd spiller Siri Teige Eiksund og de får begge advarsel for sitt spill.

I løpet av andre omgang ble det også bytte av spillere på begge lag, uten at dette hadde noe nevneverdig å si for kampens spill, som jeg kunne se.
De siste minuttene av kampen så man begge lagene hadde det veldig travelt med å ha ballen i spill for å kanskje klare å få inn et mål i siste sekund, og på den måten kunne gå av banen som vinnere.
Jeg merket meg spesielt spiller nr. 14 Martha Helvig Omdal fra Hødd. Hun var som en mur, det var helt umulig å få en ball forbi henne, hun avbrøt alle KBK sine forsøk på å komme seg nærmere mål enn 20 meter med kraftig motangrep. Fra KBK merket jeg meg at spiller nummer 10 Leah Marie Øien Roaa, hun som scoret målene. Hun var ei som var aktiv i de fleste angrep, og var den som løp mest av alle der ute på banen, hun var liksom overalt.

Publikum var av og til veldig så aktiv i sin vokal, spesielt om de var uenig med dommer, eller følte dommeren overså noe. Det var også flere som ropte ut råd til spillerene om hvordan de burde spille. Ellers ble det jo jubelrop og applaus når hjemmelaget KBK skårte mål.
Så kan du kanskje som leser undre deg hvordan denne opplevelsen var i sin helhet. Med mindre jeg skal rapportere fra en kamp for Applausen, så vil ingen se meg på tribunen som privatperson. Jeg vil nok ikke bli supporter med det første, men det hadde jeg jo aldri regnet med heller. Jeg ser jo på min beskrivelse av kampen at jeg ikke heier på noen, og klarer å være objektiv. Jeg kan se hvorfor folk lar seg underholde av fotball, men for min del var det bare interessant fordi jeg skulle skrive om det. Det var også interessant fordi jeg lærte meg hva ting heter, som frispark og corner, og litt om hva som er grunnen til at slike oppstår. Nå ser jeg frem til å fordype meg i offside regelen.
La oss si det sånn, at jeg har aldri overvært en hel fotballkamp. Hverken på TV eller andre steder, men jeg har vært tilstede på fotballkamper. Dette hovedsaklig fordi jeg hadde en sønn som spilte noen år i barndommen. Da sto jeg i pølsebua, eller fulgte med hans småsøsken. Jeg skal være ærlig, jeg har ingen interesse for fotball. Det kan jo likevel være interessant å se om man forstår spillet, og om man klarer å finne det litt interessant. Men også kunne gi, de som ikke tok turen ut i kulden ,en beskrivelse av kampen. Så da dro jeg for å se på KBK sine kvinner spille en kamp mot Hødd.
Jeg har innfunnet meg på tribunen sammen med alle de andre som hadde tatt turen ut i sommer kulda. For la det være klinkende klart, det var ikke noe koselig opplevelse å stå i kald vind å se på fotball. Noen har tydeligvis vært ute en ufyselig dag før, fordi de hadde med seg pledd og var godt kledd. Det spilles musikk over høyttaleranlegget, og det blir annonsert at snart starter kampen. Tatt i betraktning at det var dårlig vær og at skoleferien har startet, var det et relativt bra oppmøte. Jeg vil tro at dette er den harde kjerne , og de som er så glad i å se fotball at det ikke spiller noe rolle hvem som spiller.

Etterhvert kommer joggende en hel haug av unge jenter ut på banen, og vi får en presentasjon av alle spillerne som skal starte kampen.
Ute på banen er også en dommer, hjulpet av to andre som løper opp og ned på siden av banen, disse er assisterende dommere. Hoveddommer er Oliwier G. Deuter fra Elnesvågen og Omegn Idrettslag, de to andre er Harald Vebenstad fra IL Averøykameratene og Jan Åge Kiran fra IL Nordlandet. De var kledd veldig så synlig orange skjorter, mens resten av bekledningen var sort. KBK stilte i sine mørke blå drakter, og keeperen var i en mer lysere blå drakt. Hødd var hvite med lyseblå shorts, og keeperen var kledd i rødt.
Nå kjenner jo ikke jeg trenerens taktikk i denne kampen, men slik jeg opplever det har laget fra Hødd lagt det opp slik at de har et sterkt forsvar, mens KBK fokuserer mer på angrep. Det er flere gode forsøk i begge omgangene på å score mål, men som oftest havner de utenfor mål eller keeper klarer å fange ballen.
Jeg opplever det som om ballen mest er å se midt på banen, dette for de fleste forsøkene på å bevege den mot et mål blir sabotert av motstanderen når de klarer fange ballen. Så slik går spillet, når et lag har ballen blir den ofte fanget opp i pasningene. Ballen har også en lei tendens til å komme utenfor banen, og rett som det er må den kastes utpå igjen. Dette hetes innkast og en spiller står på streken og kaster den inn. Hvilket lag som skal gjøre dette handler om hvem som hadde ballen når den havnet utenfor banen. Dette er noe assisterende dommere holder styr på.

Det skal vise seg at det er i situasjoner der det er en hel mølje av spillere foran mål i forbindelse med corner eller frispark at det scores mål. Min antagelse er at det er da det er vanskelig å ha kontroll på ballen for keeperen og forsvarsspillerne.
Man er ikke langt ute i spillet før Hødd får sitt første mål. Etter 15 minutter scorer Mari Seljeset Sandvik lagets første mål, og rundt ti minutter senere klarer Amanda Worren Eikrem å lure ballen i mål. Hødd leder nå med to mål og man kan tydelig se at KBK jakter ennå sterkere på mål. Det er Leah Marie Øien Roaas som ti minutter senere scorer KBK sitt første mål. Det er forøvrig sammen spilleren som scorer noen minutter før andre omgang er over. Det ble sluppet inn 4 mål under kampen, to til hvert lag. Noe som betyr at kampen ender uavgjort.

Det ble utlevert noen gule kort i løpet av kampen fordi det ikke alltid var enkelt å ha kontroll over sine egne impulser, og derfor rive folk over ende, eller holde dem fast i skjorten, men også huke armer. Rett før første omgang er over klarer KBK spilleren Thea Oline Stokke Pedersen å få en advarsel i form av gult kort. Fem minutter ut i andre omgang er det Hødd sin spiller Amelia Cathrin Pilskog Solheim som får advarsel av dommeren om å roe seg ned i taklinger. Mot slutten av andre omgang går det litt hett for seg for KBK spilleren Augusta Skrede Luggen og Hødd spiller Siri Teige Eiksund og de får begge advarsel for sitt spill.

I løpet av andre omgang ble det også bytte av spillere på begge lag, uten at dette hadde noe nevneverdig å si for kampens spill, som jeg kunne se.
De siste minuttene av kampen så man begge lagene hadde det veldig travelt med å ha ballen i spill for å kanskje klare å få inn et mål i siste sekund, og på den måten kunne gå av banen som vinnere.
Jeg merket meg spesielt spiller nr. 14 Martha Helvig Omdal fra Hødd. Hun var som en mur, det var helt umulig å få en ball forbi henne, hun avbrøt alle KBK sine forsøk på å komme seg nærmere mål enn 20 meter med kraftig motangrep. Fra KBK merket jeg meg at spiller nummer 10 Leah Marie Øien Roaa, hun som scoret målene. Hun var ei som var aktiv i de fleste angrep, og var den som løp mest av alle der ute på banen, hun var liksom overalt.

Publikum var av og til veldig så aktiv i sin vokal, spesielt om de var uenig med dommer, eller følte dommeren overså noe. Det var også flere som ropte ut råd til spillerene om hvordan de burde spille. Ellers ble det jo jubelrop og applaus når hjemmelaget KBK skårte mål.
Så kan du kanskje som leser undre deg hvordan denne opplevelsen var i sin helhet. Med mindre jeg skal rapportere fra en kamp for Applausen, så vil ingen se meg på tribunen som privatperson. Jeg vil nok ikke bli supporter med det første, men det hadde jeg jo aldri regnet med heller. Jeg ser jo på min beskrivelse av kampen at jeg ikke heier på noen, og klarer å være objektiv. Jeg kan se hvorfor folk lar seg underholde av fotball, men for min del var det bare interessant fordi jeg skulle skrive om det. Det var også interessant fordi jeg lærte meg hva ting heter, som frispark og corner, og litt om hva som er grunnen til at slike oppstår. Nå ser jeg frem til å fordype meg i offside regelen.
.jpg)
Norsk Klippfiskmuseum som er en del av Nordmørsmusea åpnet sommersesongen torsdag 25. juni med en helt ny basisutstilling som skal gjøre historien om klippfisken mer tilgjengelig for både lokalbefolkning og tilreisende. Den nye utstillingen, som er etablert i første etasje av den historiske Milnbrygga fra 1749, forteller historien om produktet som la grunnlaget for Kristiansunds vekst og internasjonale betydning.